Hakukoneoptimointi on verkkotekstin optimointia lukijalle

Kun kirjoitetaan monikanavaisia sisältöjä on tärkeää muistaa, että lukijana on ihka oikea ihminen. Se ihminen hakee jutusta etsimäänsä tietoa tai viihdyttävää tarinaa. Lukija haluaa, että teksti on sujuvaa ja etenevää, kieli värikästä ja oikein kirjoitettua.

Mutta totta on, että onhan Googlen hakurobottikin toki huomioitava ja tähän SEO eli hakukoneoptimointi tarjoaa erilaisia työkaluja. Google on tänä päivänä kuitenkin se, joka hyvin pitkälti määrittää, miten verkkoon kirjoitetut sisällöt hauilla päätyvät – tai eivät päädy – lukijoiden saataville.

Sisältö ratkaisee hakukoneoptimoinnissakin

Hakukoneoptimointi ei korvaa sitä tosiasiaa, että sisältö on kuitenkin aina kingi ja asian pihvi. Lukijaa kiinnostaa hyvä tarina, oikea tieto ja oivaltavat vinkit häntä askarruttaviin kysymyksiin. Entä mitä voin sitten tehdä, jotta se hyvä, mielenkiintoinen, innostava, opastava ja kaikin puolin kiva juttu sitten löytää lukijansa?

Listasimme tähän muutamia vinkkejä, jotka auttavat sinua optimoimaan verkkosisältöjäsi myös hakukoneita varten.

Panosta sivun nopeuteen ja mobiilikäytettävyyteen

Google rakastaa asian ytimeen osuvia otsikoita, täydentäviä väliotsikoita, luetteloita ja linkkejä sivusisältöjen välillä – ne auttavat sekä Googlen hakubottia ymmärtämään paremmin sivun sisältöä että kävijöitä löytämään tärkeät asiat. Sen sijaan on turha tunkea ja tuputtaa yhtä ja samaa ”tärkeää” hakusanaa väkisin joka ikiseen lauseeseen. Sellaisen hakukoneoptimoinnin huomaa jopa botti teennäiseksi.

Kiinnitä huomiota myös pariin sivuston tekniseen ja käytettävyyteen liittyvään juttuun. Hakukoneoptimoinnin kannalta ehkä tärkeimmistä asioista on varmistaa, että oma sivusto on vaivaton navigoida ja että se latautuu nopeasti. Esimerkiksi liian suuret kuva- tai muut tiedostot voivat hidastaa sivun käyttöä.

Tarkista samalla, että sivuston verkko-osoitteet eli url:it ovat selkokielisiä eikä niissä ole mitään erikoisia numero- tai merkkirimpsuja. Testaa myös, että sivusto toimii jouhevasti mobiilissa, sillä tänä päivänä ihmiset yhä enenevissä määrin hyödyntävät sisältöjä älypuhelimellaan. Kun käytettävyysasiat ovat kunnossa ja lukijat viihtyvät sivusisältöjen parissa, viestii se Googlen hakubotillekin laadukkaasta sivustosta.

Ulkopuoliset linkit kasvattavat sivuston luotettavuutta

Oikeiden avainsanojen lisäksi on tärkeää, kuinka luotettavana Google sivustoa pitää. Linkataanko sinne esimerkiksi muilta luotettaviksi todetuilta sivustoilta. Jos oma sivusto on kovin tuore, linkkejä ei luonnollisesti vielä ole paljoakaan. Älä kuitenkaan sorru maksulliseen linkkikalasteluun, sillä todennäköisesti saavutetaan vain vääränlaisia vaikutuksia hakukonenäkyvyydessä. Linkkien saaminen vie aikaa ja vaivaa.

Kannattaa sen sijaan pyrkiä esimerkiksi linkittämään yhteistyökumppaneiden kanssa sisältöä puolin ja toisin, luontaisen jakamisen ja kanssakäymisen kautta. Kun sisältö on hyödyllistä ja lukijoille relevanttia, siihen tarttuvat helpommin erilaiset tahot ja jopa julkiset mediat, mikä kasvattaa sisällön arvokkuutta Googlen silmissä reippaasti.

Picture of Markku Selander

Markku Selander

digimarkkinoinnin osaaja markku.selander@legendium.fi